
'Hizmet sınıfının değiştirilmesi MADDE 34- (1) Bakanlık müfettiși veya eğitim müfettiși tarafından haklarında yapılan denetim ve inceleme sonucunda öğretmenlik mesleği yeterlikleri çerçevesinde görevini yerine getirmede yetersizliği tespit edilen kadrolu öğretmenler, Akademi tarafından eğitime alınır. Bunlar, düzenlenen eğitimin tamamlanmasını takip eden eğitim öğretim dönemi içerisinde ilk denetimde görev almayan Bakanlık veya eğitim müfettişlerince yeniden değerlendirmeye alınır. İkinci değerlendirme sonucunda da yetersizliği tespit edilenler, genel idare hizmetleri sınıfinda durumlarına uygun kadrolara atanır.
2024 yılı Öğretmenlik Meslek Kanunu taslağının 34. maddesi, engelli öğretmenler açısından birkaç ciddi dezavantajı beraberinde getirmektedir. Bu madde, öğretmenlerin görevden alınabilmesi için yeterlilik değerlendirmesine tabi tutulmasını öngörmektedir. Bu değerlendirmelerde başarısız olan öğretmenler, genel idare hizmetleri sınıfına kaydırılacaktır Bu maddeye bağlı olarak özellikle Görme Engelli Öğretmenler müfettişlerin keyfine kalmış bir şekilde akademiye sevk edilebilir ve geri hizmete çekilebilirler
Diğer bir husus özellikle engelli öğretmenler bulundukları kurumda norm fazlası olduklarında engel durumlarından dolayı norm fazlası olmayıp kurumda kalmaya devam ederler ancak bu yeni gelen kanunla bu haklar da elinden alınmış oluyor.
Örneğin, görme engelli sınavlarını bağımsız bir şekilde yapamıyor sınav kağıtlarını bağımsız bir şekilde okuyamıyor müfettiş keyfi bir şekilde bu durumun öğretmenliğe yetersiz olduğunu savunarak görme engelli öğretmeni bir hizmete çekebilir.
Bir çok öğretmen de olduğu gibi özellikle görme engelli öğretmenler de sınıf içi otorite bazen kuramayabiliyor bu da zaten toplumda dışlanmaya maruz kalan görme engellileri daha zayıf duruma düşürüyor çünkü 34. madde tamamen müfettişin keyfine kalmış yani görme engeline rağmen üniversiteye kadar gelip bölümü bitirmiş KPSS’ye girmiş 16 yıllı Okuyup mesleği atanmaya hak kazanan insanlara bir müfettiş iki Dudağının arasından çıkan sözcüklerle mesleğinden edebilir.
2024 Öğretmenlik Meslek Kanunu taslağının engelli öğretmenler açısından çeşitli dezavantajları bulunmaktadır. İlk olarak, taslakta yer alan rotasyon uygulaması, öğretmenlerin aynı okulda en fazla 12 yıl çalışabilmesini öngörüyor. Bu düzenleme, engelli öğretmenler için büyük bir zorluk yaratabilir çünkü yeni bir okula taşınmak, yeni ortam koşullarına uyum sağlamak ve fiziksel erişim ihtiyaçlarını karşılamak daha fazla çaba ve zaman gerektirebilir.
Ayrıca, taslakta mülakatla öğretmen atamaları yer alıyor ve bu sürecin objektif kriterlerden yoksun olduğu eleştiriliyor. Engelli öğretmen adayları, mülakat sürecinde dezavantajlı duruma düşebilir, bu da onların atanmalarını zorlaştırabilir.
Bunun yanında, öğretmenlerin kariyer basamaklarında ilerleyebilmesi için belirli hizmet sürelerini tamamlamaları gerekiyor. Ancak, engelli öğretmenler, bu süre zarfında karşılaşabilecekleri sağlık sorunları veya çalışma koşullarındaki zorluklar nedeniyle, kariyerlerinde ilerlemekte diğer öğretmenlere kıyasla daha fazla zorlanabilirler
Son olarak, taslakta sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının devam etmesi, engelli öğretmenlerin iş güvencesine sahip olmalarını engelleyebilir ve bu da onların mali ve sosyal haklarının korunmasında belirsizlikler yaratabilir. Bu unsurlar, engelli öğretmenlerin mesleki yaşamlarını olumsuz etkileyebilir ve onlara ek zorluklar getirebilir.
Genel olarak, 34. madde engelli öğretmenlerin iş güvencesini tehdit etmekte ve meslek hayatlarını zorlaştırmaktadır. Bu nedenle, öğretmen sendikaları ve eğitimciler bu maddeye karşı çıkmaktadırlar.
Öğretmenlik Meslek Kanunu, genel olarak öğretmenlerin kariyer basamaklarını düzenleyen ve mesleki gelişimlerini teşvik eden maddeler içermektedir. Ancak, engelli öğretmenler açısından bazı dezavantajlı yönler barındırmaktadır. İşte bu maddeler ve dezavantajları:
1. Uzman ve Başöğretmenlik Kariyer Basamakları: Öğretmenlik Meslek Kanunu, öğretmenlik mesleğini öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olarak üç kariyer basamağına ayırmaktadır. Bu kariyer basamaklarına ulaşmak için belirli hizmet yılı ve sınav başarı kriterleri bulunmaktadır. Ancak, engelli öğretmenler için bu süreçler daha zorlayıcı olabilir çünkü fiziki ve zihinsel yorgunluk, sınav stresi gibi etmenler başarıyı olumsuz etkileyebilir.
2. Görev Süresi ve Rotasyon: Kanun, öğretmenlerin aynı okulda en fazla 12 yıl görev yapabileceğini belirtmektedir. Bu rotasyon sistemi, engelli öğretmenler için zorluk yaratabilir, çünkü yeni bir ortama uyum sağlama süreci daha fazla zaman ve çaba gerektirebilir. Ayrıca, ulaşım ve fiziksel erişilebilirlik gibi konularda da dezavantaj yaratabilir.
3. Ekonomik ve Sosyal Haklar: Kanun, ekonomik ve sosyal haklar konusunda bazı eksiklikler barındırmaktadır. Özellikle özel okul ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin çalışma koşulları ve ücretleri ile ilgili düzenlemeler yetersizdir. Bu durum, engelli öğretmenlerin ekonomik güvencesini azaltabilir ve sosyal haklara erişimini zorlaştırabilir.
4. Mülakat ve Güvenlik Soruşturması: Aday öğretmenliğe atanabilmek için güvenlik soruşturması ve mülakat gerekliliği bulunmaktadır. Bu süreçler, engelli öğretmenler için psikolojik ve duygusal stres yaratabilir, ayrıca engelli bireylerin iş bulma sürecini uzatabilir.
Özetle, Öğretmenlik Meslek Kanunu'nda engelli öğretmenler için ek kolaylıklar ve destekleyici tedbirler içeren maddelerin yer almaması, bu öğretmenler için dezavantaj yaratmaktadır. Kanunun daha kapsayıcı ve destekleyici hale getirilmesi, engelli öğretmenlerin mesleki hayatlarını kolaylaştıracaktır.